Slutfernis til oliemalerier (Satin lak) i 250ml flaske

DKK105,00

Slutfernis af høj kvalitet. Harpiksen i denne lak gulner og krakelerer ikke, som for eksempel den traditionelle Dammar gør med tiden. Den er også nænsomt reversibelt, hvilket betyder at lakken kan fjernes eller fornyes i fremtiden uden at maleriet lider synlig last.

400 på lager

Beskrivelse

Læs Pdf Data ark (Engelsk)

 Satin

Ekstrafin malefernis med en satin finish. Den er fremstillet af syntetisk harpiks med UV filter og lugtfrit opløsningsmiddel. Et tredje komponent er bivoks som er et kemisk stabilt stof som let diffusserer brydningen af lys for at opnå den ønskede satin finish.

Den syntetiske harpiks er af det patenterede Relgarez® som blev udviklet fra en kemisk opskrift udviklet af laboratorie specialister i samarbejde med kunst konservartorer ved National Gallery i Washington, USA. Resultatet blev en fleksibel men samtidig stærk film som kunne være et beskyttende membran på adskillige bevaringsværdige malerier af national og international interesse.

Med andre ord er det en slutfernis af kvalitet. Harpiksen i denne lak gulner og krakelerer ikke, som for eksempel den traditionelle Dammar gør med tiden. Den er også nænsomt reversibelt, hvilket betyder at lakken kan fjernes eller fornyes i fremtiden uden at maleriet lider synlig last. Det er ikke den billigste harpiks at anvende i produktionen af fernis, men vi tænker at dine bedste malerier, fortjener at blive beskyttet bag et lag malefernis som denne type.

Højglans er den mest populære lak. Den giver rigtig flot finish til især dybe og mørke toner som får ekstra glød. Men kaster så meget lys tilbage at følsomme digitale kameraer fanger meget genskær, med mindre du er en kyndig fotograf.

Mat lak har ikke samme udfordring. Samme lak findes i øvrigt i Højglans, og Mat, hvor du kan give maleriet en overflade som løfter den visuelle appel af dit maleri på nøjagtig samme måde, blot med mindre genskær.

Hvorfor overhovedet bruge fernis?

Fernis har eksisteret lige så længe oliemaleriet har eksisteret, og der er mange gode grunde til at anvende det. Ethvert oliemaleri vil efter nogen tids tørring udvise matte partier. Man siger at farven “er slået ind”. Det der sker er at en del af farvens bindemiddel (linolie og eller malemiddel indeholdende linolie og harpiks) suges ned i malegrunden og den pågældende farve bliver derved berøvet netop det der giver det dens specielle glans og dybdevirkning. Dertil kommer at forskellige farvestoffer, når de mister deres bindemiddel, enten bliver lysere eller skifter nuance. Ved at fernisere får maleriet igen sit oprindelige udseende, som da kunstneren lagde sidste hånd på værket og man genskaber samtidig den optiske sammenhæng der var mellem bindemiddel og farve. Om man fortrækker en højglans lak, halv mat (satin) eller mat lak er til dels et temperamentsspørgsmål, men mat lak fungerer normalt bedst på lyse billeder mens den på meget mørke billeder kan give en gråagtig hinde. Satin kan anvendes med fordel på både lyse og mørke billeder. Både halv mat lak og mat lak har de samme “genoplivende” egenskaber som højglanslakken når de påføres matte partier i maleriet.

Anvendelse

Denne fernis kan stryges på med bred blød pensel eller sprøjtes over oliemalerier, akrylmalerier, mixed media og tempura.

Anmeldelser

Der er endnu ikke nogle anmeldelser.

Vær den første til at anmelde “Slutfernis til oliemalerier (Satin lak) i 250ml flaske”